Onderzoek

Remedial Teaching Teylingen verricht onderzoek op diverse gebieden. Zo kunt u bij ons terecht voor diagnostisch onderzoek voor de vakgebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen, maar ook voor een werkgeheugen-onderzoek, een dyslexie- of dyscalculie-screening of een screening van de auditieve vaardigheden.

Voor meer informatie en/of een advies op maat kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen. 

 

top

Auditieve Verwerkingsproblemen

Heeft uw kind last van een aantal van onderstaande punten? Dan is er een kans dat er Auditieve Verwerkingsproblemen oftewel Luisterproblemen aanwezig zijn.

  • Het verliezen van aandacht tijdens een gesprek.
  • Vragen en opdrachten verkeerd verstaan.
  • Niet reageren op het roepen van zijn of haar naam.
  • Weinig oogcontact tijdens het spreken.
  • Veel om herhaling vragen.
  • Moeite met het onthouden van de volgorde van gebeurtenissen die de vorige dag hebben plaatsgevonden.
  • Het door elkaar halen van woorden die hetzelfde klinken.
  • Moeite met het opvolgen van een aantal opeenvolgende instructies.

Met de Ipad-app van Acoustic Pioneer kunnen de auditieve verwerkingsvaardigheden, waaronder auditief werkgeheugen, in kaart gebracht worden.
Naast dit assessment biedt Acoustic Pioneer trainingen voor kinderen die moeite hebben met de auditieve component van het werkgeheugen, de volgehouden auditieve aandacht en het kunnen verwerken van auditief aangeboden informatie. Eigenlijk alle vaardigheden om informatie en instructie in de klas goed mee te krijgen. Tevens een belangrijke voorwaarde voor het leren lezen!

Het auditieve systeem is plastisch en dus trainbaar. Er zijn verschillende studies gedaan die de werkzaamheid van training op dit gebied aantonen.

Meer informatie over het onderzoek en de training is te vinden op: www.acousticpioneer.com. Ook kunt u contact met ons opnemen.

 

top

Diagnostisch onderzoek

Heeft uw kind moeite met rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen of spelling? Lukt het ook na veel oefenen niet en wilt u weten hoe dit komt en/of waar uw kind precies moeite mee heeft? Dan kunt u uw kind bij Remedial Teaching Teylingen laten testen op één of meerdere van deze vakgebieden. 

top

Werkgeheugen

NU BESCHIKBAAR!!

Met de AWMA-2-NL wordt de werking van het werkgeheugen getest. De test is geschikt voor kinderen en adolescenten van 9 tot en met 17 jaar. De doelgroep is breed. Van kinderen/jeugd met concentratieproblemen, leer- en motorische problemen en werkgeheugenproblemen tot kinderen/jeugd die in een revalidatietraject zitten of vastlopen op school.

Het doel van de AWMA-2-NL is het meten van de capaciteit van het werkgeheugen. Het werkgeheugen is een belangrijke excecutieve functie in het dagelijks leven. Door het afnemen van de AWMA-2-NL wordt inzicht verkregen in de sterke en zwakke kanten van het fonologische en visueel-ruimtelijke werkgeheugen. Het uitgangspunt van deze test is de capaciteiten van de hiervoor genoemde functies in kaart brengen, zodat vervolgens mede op basis hiervan (be)handelingsadviezen kunnen worden opgesteld om problemen met het werkgeheugen te verminderen. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat het trainen van het brein leidt tot betere cognitieve prestaties, zowel op school als in het dagelijks leven. 

 

 

top

Dyslexie

Het bepalen van de grootte van het risico dat een kind dyslectisch is wordt getest met de DST-NL. Zowel kinderen uit het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs kunnen getest worden. De test kan afgenomen worden vanaf 6,5 jaar tot en met 16,5 jaar. 

 

top

Dyscalculie

Het risico dat een kind dyscalculie heeft wordt getest met de ZAREKI-R-NL. Bovendien worden door middel van deze test handvatten gegeven voor het vervolgtraject voor het diagnostisch onderzoek en de aanpak. 
De doelgroep voor deze test zijn alle leerlingen met rekenproblemen van groep 5 tot en met de 2e klas van het voortgezet onderwijs (tot VWO). De test is ook geschikt voor kinderen uit het SBO.

Wat doet RT Teylingen?

Meer over onze diensten

Vind hier meer informatie over alle diensten van Remedial Teaching Teylingen.
Lees meer over :

Onze werkwijze

Lees meer over onze aanpak en methodieken

U kunt hier meer lezen over de werkwijze van Remedial Teaching Teylingen

Persoonlijke begeleiding

Mijn naam is Kim Verschoor-Prins

Ik ben sinds 2008 werkzaam als leerkracht in verschillende groepen in het reguliere basisonderwijs en daarnaast ben ik RT'er bij Remedial Teaching Teylingen.

AWINK Websolutions